Περιεχόμενα
To GDPR είναι ο Γενικός Κανονισμός για την Προστασία των Δεδομένων (General Data Protection Regulation GDPR). Στοχεύει να προσφέρει στους πολίτες της ΕΕ μια ενιαία και εναρμονισμένη προσέγγιση όσον αφορά την προστασία της ιδιωτικής ζωής στην Ευρωπαϊκή Ένωση. Επιδιώκει να ενισχύσει τα δικαιώματα των πολιτών για την προστασία των δεδομένων τους, όπως ορίζεται στο άρθρο 8 του Χάρτη Θεμελιωδών Δικαιωμάτων της ΕΕ.
Μετά από σχεδόν τέσσερα χρόνια συζήτησης και συζήτησης, το GDPR εγκρίθηκε από το κοινοβούλιο της ΕΕ στις 14 Απριλίου 2016.
Παρόλο που το έγγραφο άρχισε να ισχύει 20 ημέρες μετά την ημερομηνία έγκρισης, η ημερομηνία υποχρεωτικής εφαρμογής του GDPR καθορίστηκε στις 25 Μαΐου 2018. Μπορεί να φαίνεται πολύς χρόνος προετοιμασίας, αλλά η αλήθεια είναι ότι υπάρχουν πολλά πράγματα που πρέπει να γίνουν.
Μια από τις πρώτες αλλαγές σχετικά με το GDPR και μια θεμελιώδη αλλαγή από το προηγούμενο πλαίσιο προστασίας δεδομένων (οδηγία της ΕΕ για την προστασία των δεδομένων – οδηγία 95/46 / ΕΕ) είναι ότι, μετά από πολλές συζητήσεις, το κοινοβούλιο της ΕΕ αποφάσισε ότι το νέο πλαίσιο προστασίας της ιδιωτικής ζωής θα δημιουργηθεί τη μορφή κανονισμού και όχι οδηγίας.
Η απάντηση είναι απλή – ένας κανονισμός είναι μια δεσμευτική νομοθετική πράξη που εφαρμόζεται άμεσα σε όλα τα κράτη μέλη της ΕΕ, εξαλείφοντας την ανάγκη κατάρτισης τοπικών νομοθετικών πράξεων. Ωστόσο, παρά την ανάγκη τοπικής νομοθεσίας, είναι πιθανό να υπάρξουν διαφορές ως προς τον τρόπο με τον οποίο ο κανονισμός ερμηνεύεται και επιβάλλεται σε διάφορα κράτη μέλη.
Εκτός από την ανάγκη για ένα κοινό πλαίσιο προστασίας της ιδιωτικής ζωής, η ΕΕ στέλνει ένα ισχυρό μήνυμα σχετικά με τη δέσμευσή της για την προστασία των προσωπικών δεδομένων των υποκειμένων των δεδομένων της ΕΕ (το υποκείμενο των δεδομένων είναι ένα ζωντανό άτομο στο οποίο αναφέρονται προσωπικά δεδομένα) όχι μόνο από εταιρείες που δραστηριοποιούνται στην ΕΕ.
Σύντομη απάντηση: Όχι.
Η εξωεδαφική εμβέλεια του GDPR είναι ένα από τα νέα χαρακτηριστικά που συμβάλλουν σημαντικά στο αυξημένο επίπεδο προστασίας των προσωπικών δεδομένων.
Πιθανώς μια από τις σημαντικότερες αλλαγές, το GDPR απολαμβάνει εκτεταμένη ισχύ που επηρεάζει οντότητες που δεν είναι εγκατεστημένες στην ΕΕ. Φυσικά, πρέπει να πληρούνται ορισμένοι όροι για να εφαρμοστεί η εξωεδαφικότητα.
Το GDPR της ΕΕ εφαρμόζεται στην επεξεργασία προσωπικών δεδομένων των προσώπων στα οποία αναφέρονται τα δεδομένα της ΕΕ, ανεξαρτήτως του εάν οι δραστηριότητες επεξεργασίας πραγματοποιούνται στην ΕΕ ή όχι.
Το GDPR της ΕΕ εφαρμόζεται επίσης σε οντότητες που είναι εγκατεστημένες εκτός ΕΕ εάν προσφέρουν αγαθά ή υπηρεσίες σε άτομα στην Ένωση ή αν παρακολουθούν τη συμπεριφορά των ατόμων στην Ένωση (δηλ. Δραστηριότητες σχετικές με τη δημιουργία προφίλ, παρακολούθηση των δραστηριοτήτων των ατόμων στο Διαδίκτυο κ.λπ. .).
Μία από τις συνέπειες της εξωεδαφικής προσέγγισης είναι ότι οι εταιρείες που δεν είναι εγκατεστημένες στην ΕΕ πρέπει να διορίσουν έναν εκπρόσωπο.
Ο εν λόγω αντιπρόσωπος πρέπει να είναι εγκατεστημένος σε κράτος μέλος στο οποίο βασίζονται τα σχετικά πρόσωπα στα οποία αναφέρονται τα δεδομένα. Μόνο μια περιορισμένη παρέκκλιση επιτρέπεται όταν η επεξεργασία είναι περιστασιακή, δεν συνεπάγεται μεγάλης κλίμακας επεξεργασία ευαίσθητων προσωπικών δεδομένων και ο σκοπός και το αποτέλεσμα της επεξεργασίας είναι απίθανο να αποτελούν κίνδυνο για τα άτομα.
Κατά τη διαβίβαση δεδομένων, το GDPR επιβάλλει αυστηρούς περιορισμούς στις μεταφορές σε σημεία εκτός της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Αυτό γίνεται προκειμένου να διασφαλιστεί η προστασία των δεδομένων προσωπικού χαρακτήρα σε κατάλληλο επίπεδο. Οι μεταφορές δεδομένων προς χώρες εκτός της ΕΕ μπορούν να πραγματοποιηθούν εάν υπάρχουν:
Το GDPR της ΕΕ απαιτεί από τις επιχειρήσεις να διατηρούν τα προσωπικά τους δεδομένα ασφαλή, όπως ακριβώς ορίζει και η ισχύουσα οδηγία. Παρόλο που η υποχρέωση αυτή εκφράζεται γενικά, παρέχει ορισμένες ενδείξεις σχετικά με τα μέτρα που αποσκοπούν στην προστασία προσωπικών δεδομένων, όπως:
Τα προαναφερθέντα μέτρα είναι απλά παραδείγματα – όχι υποχρεωτικά – και θα πρέπει να εφαρμόζονται μόνο “όπου ενδείκνυται”. Επομένως, είναι ευθύνη της εταιρείας να αποδείξει ότι τα μέτρα ασφαλείας είναι κατάλληλα.
Μια καλή πρακτική όσον αφορά τα μέτρα ασφαλείας θα ήταν το πρότυπο ISO 27001, έτσι οι εταιρείες θα μπορούσαν να το χρησιμοποιήσουν ως σημείο εκκίνησης κατά την οικοδόμηση των μέτρων προστασίας των δεδομένων τους.
Το GDPR της ΕΕ επιβάλλει επίσης νέες κυρώσεις στους μεταποιητές δεδομένων. Πρόκειται για μια μεγάλη απόκλιση από τους προηγούμενους νόμους περί προστασίας δεδομένων, όπου όλες οι υποχρεώσεις επικεντρώνονταν γύρω από τον υπεύθυνο επεξεργασίας δεδομένων.
Μεταξύ άλλων, οι επεξεργαστές δεδομένων πρέπει τώρα να τηρούν αρχεία δραστηριοτήτων επεξεργασίας.
Όπως και πριν, ένας επεξεργαστής δεδομένων είναι μια οντότητα (όπως ένα νομικό πρόσωπο, μια δημόσια αρχή, ένας οργανισμός ή οποιοσδήποτε άλλος φορέας) που επεξεργάζεται δεδομένα προσωπικού χαρακτήρα για λογαριασμό ελεγκτή.
Σε μια σημαντική επικαιροποίηση, το GDPR της ΕΕ εισήγαγε νέα δικαιώματα για τα υποκείμενα των δεδομένων. Αυτά είναι:
Σύμφωνα με το GDPR υπάρχει επίσης η υποχρέωση για ορισμένους οργανισμούς να διορίζουν έναν υπεύθυνο προστασίας δεδομένων, αν και μόνο σε συγκεκριμένες περιπτώσεις:
Εκτός από την εισαγωγή νέων δικαιωμάτων για τα πρόσωπα στα οποία αναφέρονται τα δεδομένα, το GDPR της ΕΕ εισάγει επίσης νέους κανόνες για παραβιάσεις δεδομένων. Σε σύγκριση με την προηγούμενη οδηγία, το GDPR επιβάλλει υποχρεώσεις τόσο στους υπεύθυνους επεξεργασίας δεδομένων όσο και στους επεξεργαστές δεδομένων. Το GDPR προσφέρει επίσης καθοδήγηση και παραδείγματα για να διευκολύνει τους οργανισμούς να μετριάσουν τον κίνδυνο.
Μεταξύ αυτών είναι:
Η κακή διαχείριση των παραβιάσεων δεδομένων θα τιμωρείται με την υψηλότερη βαθμίδα κυρώσεων βάσει του GDPR.
Ένας άλλος τρόπος για το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο να επιβεβαιώσει τη δέσμευσή του για την προστασία της ιδιωτικής ζωής είναι οι νέες κυρώσεις, οι οποίες είναι σημαντικά υψηλότερες από ό, τι στην προηγούμενη οδηγία.
Οι κυρώσεις και τα πρόστιμα μπορούν τώρα να φθάσουν το 4% του συνολικού κύκλου εργασιών της εταιρείας που βρίσκεται σε παραβίαση.
Η λογική πίσω από τα τεράστια πρόστιμα που αφορούν την νομοθεσία είναι αρκετά απλή: οι υψηλότερες κυρώσεις για τη μη συμμόρφωση θεωρούνται ότι οδηγούν σε υψηλότερα επίπεδα συμμόρφωσης.
Θα γίνει όλο και πιο δύσκολο για τις επιχειρήσεις να αποδεχθούν απλώς ένα ορισμένο επίπεδο κινδύνου όταν χειρίζονται προσωπικά δεδομένα, επειδή οι ποινές είναι τώρα ιδιαίτερα υψηλές.
Οι κυρώσεις στο πλαίσιο του GDPR θα εμπίπτουν σε δύο κατηγορίες όσον αφορά το ύψος του προστίμου:
Τα νέα σύνολα κυρώσεων συμπληρώνονται επίσης από πρόσθετες εξουσίες που είναι εύκολα προσπελάσιμες από τις εποπτικές αρχές προστασίας δεδομένων, όπως η έκδοση προειδοποιήσεων για μη συμμόρφωση, η διενέργεια ελέγχων, η απαιτούμενη ειδική αποκατάσταση εντός συγκεκριμένου χρονικού πλαισίου, η παραγγελία διαγραφής δεδομένων και αναστολή της μεταφοράς δεδομένων σε τρίτη χώρα.
Ο αντίκτυπος του GDPR ενδέχεται να είναι ελαφρώς διαφορετικός για τους οργανισμούς που λειτουργούν σε χώρες όπως η Γερμανία, η Γαλλία ή οι Κάτω Χώρες, όπου η νομοθεσία για την προστασία των δεδομένων είναι ιστορικά αυστηρή και, σε ορισμένες περιπτώσεις, ξεπερνούν ακόμη και την υπάρχουσα οδηγία. Η συμμόρφωση με το GDPR θα επιτευχθεί ευκολότερα από εταιρείες που δραστηριοποιούνται σε αυτούς τους τομείς, καθώς οι αρχές εποπτείας στις χώρες αυτές έχουν ήδη επιδείξει επιμέλεια για να προστατεύσουν τα δικαιώματα και τις ελευθερίες του ατόμου.
Ωστόσο, για άλλες χώρες όπως η Ελλάδα όπου οι αρχές προστασίας δεδομένων “έμειναν αδρανείς” λόγω έλλειψης διοικητικών εξουσιών και σχεδόν αμελητέων προστίμων, οι οργανώσεις αγνοούσαν τους κινδύνους για τα δικαιώματα και τις ελευθερίες των ατόμων, γνωρίζοντας ότι οι εποπτικές αρχές δεν διέθεταν τους πόρους ή τη δύναμη να επιβάλλουν κυρώσεις στους παραβάτες.
Συγκεκριμένα, οι επεξεργαστές θα επηρεαστούν σε αυτές τις δικαιοδοσίες, διότι μέχρι στιγμής δεν αποτέλεσαν ποτέ στόχο των ερευνών των αρχών προστασίας δεδομένων.
Μπορείτε να κατεβάσετε το πλήρες κείμενο για τον Κανονισμό GDPR εδώ: GDPR Regulation - ST-5419-2016 (EL) (2148 downloads)
ΕΞΩΣΤΡΕΦΕΙΑ ΜΙΚΡΟΜΕΣΑΙΩΝ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΩΝ 2025 Τη δημοσίευση της Δράσης “Εξωστρέφεια Μικρομεσαίων Επιχειρήσεων”, συνολικής δημόσιας δαπάνης ύψους €200 εκατ., που θα υλοποιηθεί… Διαβάστε περισσότερα
Δημοσιεύθηκε ο Γ' Κύκλος Υποβολών για το Καθεστώς "Μεταποίηση - Εφοδιαστική Αλυσίδα" του Αναπτυξιακού Νόμου 4887/2022, από το Υπουργείο Ανάπτυξης… Διαβάστε περισσότερα
«Ενίσχυση παραγωγικών επενδύσεων για την προσαρμογή/ εκσυγχρονισμό και ανάκαμψη» στο πλαίσιο του Προγράμματος «Αττική» της Προγραμματικής Περιόδου 2021-2027 Στόχος Δράσης… Διαβάστε περισσότερα
Τον νέο Αναπτυξιακό Νόμο παρουσίασε ο Υπουργός Ανάπτυξης κος Θεοδωρικάκος στην Επιτροπή Παραγωγής και Εμπορίου της Βουλής Συγκεκριμένα δήλωσε ότι… Διαβάστε περισσότερα
Δημοσιεύθηκε η Πρόσκληση της Δράσης «Ενίσχυση παραγωγικών επενδύσεων στην Περιφέρεια Πελοποννήσου από υφιστάμενες ΜΜΕ», η οποία θα υλοποιηθεί με πόρους… Διαβάστε περισσότερα
Πρόγραμμα χρηματοδοτήσεων «InvestEU - RRF GR Sustainability» Το συγκεκριμένο πρόγραμμα υλοποιείται μέσω των συστημικών τραπεζών σε συνεργασία με το Ευρωπαϊκό… Διαβάστε περισσότερα
Σχόλια