Niriis Startup

Οι 10 πιο σημαντικοί οικονομικοί δείκτες για ένα startup

Οι 10 πιο σημαντικοί οικονομικοί δείκτες για ένα startup

Τα στοιχεία που ένα startup πρέπει να προσέχει είναι πάρα πολλά. Όμως ποιοι είναι οι 10 πιο σημαντικοί οικονομικοί δείκτες για ένα Startup;

Κάθε νεοσύστατη επιχείρηση και ιδίως ένα τεχνολογικό startup εκτός του προϊόντος ή της υπηρεσίας που παρέχει, πρέπει να δίνει έμφαση στα οικονομικά του για να μπορεί να παραμείνει βιώσιμο αλλά και να γίνει ελκυστικό για έναν υποψήφιο επενδυτή.

  1. Αύξηση Εσόδων (Revenue Growth):Υποδεικνύει πόσο γρήγορα αναπτύσσεται μια εταιρεία όπως λειτουργεί σήμερα. Σε περίπτωση που το startup δραστηριοποιείται στον τομέα του SaaS θα πρέπει να υπάρχει μία σταθερή αύξηση. Αντιθέτως, σε περιπτώσεις με μεγάλο κύκλο πώλησης σε μεγάλους πελάτες είναι φυσιολογικό ότι ο ρυθμός αύξησης των εσόδων θα είναι πολύ χαμηλότερος. Ένας ακόμη παράγοντας που πρέπει να εξετάσουμε είναι εάν πρέπει να πουλήσουμε ένα ή πολλά συμπληρωματικά προϊόντα και να δημιουργήσουμε έσοδα. Παράδειγμα τα δωρεάν παιχνίδια τα οποία έχουν κόστος στο να προσελκύσουν πελάτη αλλά και κόστος για να τον κάνουν να αγοράσει μία ”ζωή”. Σε τελική ανάλυση, ο ρυθμός αύξησης εσόδων υποδηλώνει τη δυναμική της εταιρείας.
  2. Καθαρά Έσοδα (Net Income): Καθαρά Έσοδα πωλήσεων μείον Κόστος Πωληθέντων δηλαδή το μικτό κέρδος μίας επιχείρησης μετά την αφαίρεση του κόστους των προϊόντων αλλά πριν καλυφθεί οποιαδήποτε άλλη εταιρική υποχρέωση. Ο δείκτης καθαρών εσόδων σε συνδυασμό με το σύνολο των πωλήσεων και του ρευστού διαθεσίμου μίας επιχείρησης βοηθάει στο να διαγνώσουμε πότε μία επιχείρηση έχει κεφαλαιακές ανάγκες, τι στρατηγική ακολουθεί για το “go-to market” καθώς και τυχόν προβλήματα χρηματοδότησης .
  3. Μικτό Περιθώριο Κέρδους ( Gross Margin ): Είναι η ποσοστιαία απόδοση της διαφοράς εσόδων μείον κόστους δημιουργίας προϊόντος . Οι περιπτώσεις SaaS αλλά και λογισμικού γενικότερα έχουν συχνότατα ένα υψηλό μικτό περιθώριο κέρδους, γεγονός που τις κάνει πολύ ελκυστικές για επενδυτές . Αντίθετα, περιπτώσεις στον αγροδιατροφικό κλάδο έχουν μικτό περιθώριο κέρδους στο 30% και οι εταιρείες booking αεροπορικών εισιτηρίων κοντά στο 3% .
  4. Μοναδιαίο Περιθώριο Συνεισφοράς ( Contribution Margin ): Μετρά το κέρδος ανά μονάδα, χωρίς να ληφθούν υπόψη τα πάγια έξοδα. Για να το υπολογίσουμε, από το σύνολο των εσόδων που προκύπτουν από την πώληση μιας μονάδας και αφαιρούμε το μεταβλητό κόστος πώλησης της . Σε εταιρείες λογισμικού, τα έξοδα πωλήσεων και οι δαπάνες μάρκετινγκ  τείνουν να αποτελούν το μεγαλύτερο μέρος του κόστους μοναδιαίου περιθωρίου συνεισφοράς. Όσο μεγαλύτερο είναι το μοναδιαίο περιθώριο συνεισφοράς, τόσο  πιο επικερδής είναι η επιχείρηση,καθώς μέρος των χρημάτων αυτών θα μπορούν να δαπανηθούν για ενέργειες πωλήσεων .Το περιθώριο μοναδιαίας συνεισφοράς κυμαίνεται από 5% έως 25% ανάλογα με τον κλάδο. Επειδή όμως δεν λαμβάνουμε υπόψη μας το πάγιο έξοδο, ο δείκτης μας δεν είναι πάντα αντιπροσωπευτικός.
  5. Ρυθμός αποπληρωμής κόστους απόκτησης πελατών ( Customer Acquisition payback period ):  Είναι η χρονική περίοδος στην οποία ο πελάτης καλύψει το κόστος απόκτησης του. Πιο απλά , μία εταιρεία SaaS  για να προσελκύσει πελάτες διαφημίζει το προϊόν της. Για κάθε 1οο€ διαφήμισης κερδίζει μία εγγραφή ενός πελάτη ο οποίος αγοράζει ένα συμβόλαιο των 10€/μήνα. Αυτό σημαίνει ότι σε 10 μήνες ο πελάτης θα έχει καλύψει το κόστος απόκτησης του και κάθε μήνας μετά από αυτόν όπου θα είναι ενεργός θα προσμετράται ως μικτό κέρδος. Μία μεγάλη περίοδος αποπληρωμής αυτού του κόστους οδηγεί σε κίνδυνο να χαθούν τα λεφτά του μάρκετινγκ. Ένας πολύ αποδοτικός ρυθμός είναι οι 6 μήνες αλλά το σύνηθες είναι 12μηνο .  Σε SaaS νεοφυείς επιχειρήσεις , ο συγκεκριμένος δείκτης οδηγεί την απόφαση χρέωσης ανά μήνα ή ανά χρόνο.
  6. Ρυθμός αποσυνδέσεων συνδρομητών ( Churn ) : Είναι ο καθαρός ρυθμός αποσύνδεσης συνδρομητών σε ένα συγκεκριμένο χρονικό διάστημα. Παράδειγμα, μία εταιρεία έχει 100 συνδρομητές 1η του μήνα και στις 30 αποσυνδέθηκαν οι 3  . Αυτό σημαίνει ότι η εταιρεία έχει 3% καθαρό ρυθμό αποσυνδέσεων. Δεν συνυπολογίζεται οποιοσδήποτε νέος πελάτης προστέθηκε κατά τη διάρκεια του μήνα, ούτε η αξία του συνδρομητή . Δηλαδή σε δύο χρόνια η εταιρεία θα έχει χάσει το 72% των πελατών που είχε. Όσο μεγαλύτερος είναι ο ρυθμός των αποσυνδέσεων, τόσο πιο δύσκολη γίνεται η αύξηση των εσόδων. Κατά συνέπεια, η εταιρεία θα πρέπει να καταβάλλει μεγαλύτερες προσπάθειες στον τομέα των προωθητικών ενεργειών, το οποίο μειώνει την μοναδιαία κερδοφορία και ακολούθως το σύνολο των κερδών.
  7. Μισθός ( Salary ): Ένα από τα πιο σημαντικά έξοδα για ένα startup είναι η αμοιβή προσωπικού. Με μια ματιά στις μισθολογικές καταστάσεις ανά τμήμα μπορούμε να διαπιστώσουμε πώς πληρώνει τους υπαλλήλους της σε σχέση με την υπόλοιπη αγορά. Πολύ χαμηλοί μισθοί σημαίνουν δυσκολία να διατηρήσεις το προσωπικό για μεγάλο διάστημα ενώ υπερβολικοί μισθοί δημιουργούν προβλήματα στα οικονομικά αποτελέσματα.
  8. Προβλέψεις πωλήσεων (Sales quotas ) : Αν και δεν είναι ακριβώς ομάδα μέτρησης αλλά εσωτερική πρόβλεψη , καλό είναι μία εταιρεία να υπολογίζει πωλήσεις ανάλογα με το προϊόν που πουλάει και στα αρχικά στάδια να το αναλύει ανάλογα με νέους χρήστες ή συμβόλαια υπηρεσιών ανά εβδομάδα.
  9. Κόστος διαφήμισης και μάρκετινγκ εκτός του μόνιμου προσωπικού (Non-personnel marketing ): Στα αρχικά στάδια ενός startup , το πιο συνηθισμένο και μετρήσιμο έξοδο είναι το κόστος διαφήμισης και συμμετοχής σε συνέδρια και εκδηλώσεις. Το καλό που έχει αυτό το έξοδο είναι ότι μπορεί να ενεργοποιηθεί και να απενεργοποιηθεί από μήνα σε μήνα εν αντιθέσει με τους μισθούς ή το ενοίκιο. Στα περισσότερα startup , το επίπεδο διαφημιστικών εξόδων βρίσκεται κάπου μεταξύ 5-20% . Το ιδανικό ποσοστό που πρέπει να ξοδεύει ένα startup εξαρτάται από τον ρυθμό αποπληρωμής κόστους απόκτησης πελατών.
  10. Μεικτά έσοδα ανά εργαζόμενο ( Revenue per employee ) : Τα μικτά έσοδα ανά εργαζόμενο είναι το πηλίκο της διαίρεσης των μικτών εσόδων δια του συνόλου των εργαζομένων. Ο δείκτης αυτός φανερώνει πόσο αποτελεσματική είναι μία επιχείρηση στο να χρησιμοποιεί την τεχνολογία για να πουλήσει το προϊόν της . Υπάρχουν προϊόντα και υπηρεσίες οι οποίες χρειάζονται εγγενώς περισσότερους εργαζομένους για να πουληθούν.

 

Θέλετε να μάθετε περισσότερα;

  Niriis Banner ESPA
Skip to content