Τα πρώτα εργαλεία για ένα (ελληνικό) startup

Τα πρώτα εργαλεία για ένα (ελληνικό) startup

Οι επιλογές μας για τα πρώτα εργαλεία που χρειάζεται ένα startup στην Ελλάδα για να λειτουργήσει, χωρισμένα σε 7 κατηγορίες με παραδείγματα και σημειώσεις.

Πριν λίγο καιρό είχαμε αναφέρει τους 10 πιο σημαντικούς δείκτες για ένα startup καθώς και το υπολογιστικό φύλλο για να μετρήσουμε τους περισσότερους από αυτούς.

Όμως, αυτό το οποίο έχουμε παρατηρήσει πολλές φορές, είναι οτι ένα startup στην Ελλάδα πειραματίζεται αρκετά με τους τρόπους και τα εργαλεία (από τα χιλιάδες που υπάρχουν) που πρέπει να επιλέξει για να είναι οργανωμένο, λειτουργικό, παραγωγικό, με σωστή συνεργασία στην ομάδα και με ευχαριστημένους πελάτες.

Για τον λόγο αυτό φτιάξαμε μια λίστα με τις 7 κατηγορίες εργαλείων με τις επιλογές μας για ένα (ελληνικό) startup που θεωρούμε εμείς ως απολύτως απαραίτητες στο επιχειρηματικό ξεκίνημα μιας τεχνολογικής εταιρείας ως εξής:

Απολύτως βασικά

      • Google Apps for Business:

        1. Το Α και το Ω σε ένα startup. Mail, Calendar, Contacts και το πρώτο μας κέντρο επιχειρήσεων. Προσφέρουν:
        2. Gmail (+Contacts) σε έκδοση myname@myawesomestartup.com
        3. Google Calendar
        4. Google Drive με 30Gb χώρο
        5. Google Docs, Sheets, Forms και Presentations. Μια πολύ αξιόλογη σουίτα εφαρμογών γραφείου η οποία μπορεί να καλύψει τις περισσότερες ανάγκες στο ξεκίνημα. Ειδικά το Sheets με το "Explore" μπορεί να λειτουργήσει και σαν ένα υποτυπώδες Business Intelligence εργαλείο.
        6. Ένα συμπαθητικό instant messaging.
        7. Calls / Video Calls / Live Hangouts μέσω YouTube για streaming
        8. Κόστος: Με 5€ / χρήστη / μήνα (δυστυχώς το Free δεν υπάρχει εδώ και μερικά χρόνια)

 

  • *Extra Tip 1: Αν θέλουμε να κάνουμε track, snooze, send later και mail merge των email μας, το wizy.io μπορεί να βοηθήσει (και είναι κ δωρεάν). Το δοκιμάζουμε το τελευταίο διάστημα και μας έχει αφήσει πολύ ευχαριστημένους.
  • *Extra Tip 2: Χιλιάδες plugins, όλα τα υπόλοιπα εργαλεία της Google και integrations με 3rd party apps παίζουν καθοριστικό ρόλο στην επιλογή μας.

 

    • Outlook 365:

      • Αντίστοιχες δυνατότητες, προφανώς καλύτερο business suite διότι περιλαμβάνει Word, Excel και όλη την Office σουίτα σε σχέση με τα Google Docs αλλά αρκετά πίσω σε integrations, 3rd party apps.
      • Κόστος: Από 5€ / χρήστη / μήνα
    • Hosting / Servers / PaaS:

      • Η καρδιά μιας online εφαρμογής. Ένα ολόκληρο βιβλίο μπορεί να γραφτεί εδώ με τις επιλογές που υπάρχουν.
      • Το πιο γνωστό είναι το AWS. Free tier πρόγραμμα για 12 μήνες με βασικό εξοπλισμό.
      • Πολύ κοντά τα Google App/Cloud/Compute Engine με 300€ initial credit  για δοκιμές 60 ημερών.
      • Αντίστοιχα καλή η πρόταση της Softlayer, με $500 credit.
      • Το Azure της Microsoft είναι επίσης εξαιρετικό και η ομάδα της Microsoft στην Ελλάδα βοηθάει πολύ τα startups που θα το επιλέξουν.
      • Μια ακόμα πολύ αξιόλογη επιλογή είναι η πλατφόρμα της Heroku με το Free πλάνο για να δοκιμάσετε τις δυνάμεις σας. Η τελική επιλογή είναι δική σας και σίγουρα δεν είναι δεσμευτική γιατί η κάθε πλατφόρμα έχει τις ιδιαιτερότητες της και τα προτερήματα της οπότε μπορείτε να κάνετε τους συνδιασμούς που θα σας εξυπηρετήσουν περισσότερο. Συμβουλή: Μην δίνετε σημασία σε υποτυπώδεις διαφορές. Το κόστος μεταφοράς και ο χρόνος που απαιτείται για αλλαγές τις επισκιάζει. Δώστε σημασία στη σχέση τιμής/αξίας τώρα και μετά από 500.000 χρήστες /ημέρα
      • Extra tip: Για μεγαλύτερη ασφάλεια, δείτε το δωρεάν SSL/TLS Certificate της Let's Encrypt
    • CMS:

      • Δεν υπάρχει λόγος να επιλέξετε οτιδήποτε άλλο εκτός από το WordPress. Πολύ εύκολο, δωρεάν, με δεκάδες themes και 44.000 plugins για ο,τι μπορεί να χρειαστούμε. Αν δεν μπορεί να κάνει το wordpress κάτι, πιθανότατα ούτε μια άλλη γνωστή CMS λύση θα μπορεί χωρίς επιπλέον κόστος ανάπτυξης.
      • Πρώτα plugin που βάλαμε εμείς ήταν το Sucuri και το Yoast.
    • Notes:

      • ΠΑΝΤΑ ΚΡΑΤΑΜΕ ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ. Αν μπορούμε να το αποφύγουμε δεν τις κρατάμε σε χαρτί. Προτείνουμε το Evernote αν και το Todoist και το Wunderlist κάνουν αντίστοιχα θαύματα.

Analytics

    • Google Analytics:

      • Ο,τι κ αν φτιάχνετε, πρέπει να το μετράτε για να το κάνετε καλύτερο. Το Google Analytics είναι η αρχή της ανάλυσης σας. Δωρεάν εργαλείο, ατελείωτες δυνατότητες. Συμβουλή: Παρακολουθήστε τα δωρεάν σεμινάρια της Google
    • Kissmetrics:

    • Mixpanel:

      • Αν και τα Google Analytics είναι εξαιρετικά , δεν υπάρχει λόγος να μην δοκιμάσετε και την λύση της Mixpanel ως λύση για να μετράτε το engagement των χρηστών με την εφαρμογή σας. Έχει και δωρεάν tier
    • New Relic:

      • Application Performance Management & Monitoring. Σε απλά λόγια, το New Relic μας λέει τι πάει στραβά στην εφαρμογή μας και πως το διορθώνουμε. Αντίστοιχο δωρεάν tier για δοκιμές
    • Google Tag Manager:

      • Ο,τι μπορεί να μπεί ως script, (Fb insights, Google Analytics, Adwords, Adsense και δεκάδες άλλα) φορτώστε το εδώ και μην πειράζετε τον κώδικα της σελίδας σας κάθε φορά. Θέλει λίγο εξοικείωση αλλά το αποτέλεσμα θα σας εκπλήξει. Προφανώς κ αυτό είναι δωρεάν.

Communication Tools

    • Tawk.to:

      • Live Chat με ατελείωτους agents, triggers, ticketing, surveys, shortcuts όλα ΔΩΡΕΑΝ. Ναι, δωρεάν. Μόνο ουσιαστικό μειονέκτημα, η έλλειψη σύνδεσης με το email για να στέλνεις προγραμματισμένα email, όμως αυτό θα το λύσουμε παρακάτω
    • Intercom.io:

      • Μια επιλογή με εξαιρετικές δυνατότητες και σύνδεση με το email
      • Κόστος: Από $49 / μήνα
    • Zopim:

      • Out-of-the box σύνδεση με το Facebook Messenger.
      • Κόστος: Περιορισμένο αρχικό πλάνο δωρεάν. Προφανώς, σαν πλατφόρμες το Intercom και το Zopim είναι πιο πλήρεις από το Tawk. Το μηνιαίο κόστος όμως είναι υπερβολικό για μια νέα ομάδα.
    • Slack:

Development

    • Trello:

      • Είναι η πρώτη μας επιλογή για διαχείριση σε ο,τι προκύπτει σε λογισμικό, είτε είναι ανάπτυξη, είτε bugs είτε test. Ιδανικό για όσους ξεκινούν τώρα κ έχουν μικρή ομάδα.
      • Κόστος: (Ουσιαστικά στην αρχή) Δωρεάν
    • Asana:

    • Github:

      • Μεταξύ μας, αν ο developer δεν ξέρει τι είναι το Github και πως το χρησιμοποιείς για να αναπτύξεις λογισμικό κάθε είδους με την βοήθεια χιλιάδων άλλων προγραμματιστών ίσως είναι καλύτερα να μην βγεί η ιδέα live ακόμα.

CRM/Project Management/Inbound Marketing

    • CRM:

      • Αν ξεκινούσαμε απ'την αρχή ίσως επιλέγαμε το Hubspot λόγω κόστους και ευκολίας, σαν CRM. Όμως, επειδή ΔΕΝ είμαστε στην αρχή και θέλουμε να κάνουμε αποδοτικά την δουλειά μας, με δεκάδες custom πεδία για την Ελλάδα διαλέξαμε το SAP Business One. Διαθέτει άπειρες δυνατότητες παραμετροποίησης, εξαιρετικό στο project management και στα workflows,είναι εξελληνισμένο, παρέχει πλήρες λογιστήριο και προσφέρει out of the box όσα οι υπόλοιπες εταιρείες χρεώνουν εξτρα. Θέλει εξοικείωση, δεν είναι δωρεάν αλλά το ανταποδίδει στο πολλαπλάσιο.
    • Podio:

      • Mεγάλες δυνατότητες παραμετροποίησης, ειδικά στο project management αλλά χωρίς direct mail integration.
    • Email Marketing:

      • Εμείς επιλέγουμε το Moosend. Με εξαιρετικό support και στα Ελληνικά, καλύτερο pricing από το Mailchimp και τους ανταγωνιστές του και μετά από 4 χρόνια και 400+ μεγάλους πελάτες στην Ελλάδα αποτελεί μια πολύ δυνατή και αξιόπιστη εναλλακτική.
    • Extra tip:

      • Κρατήσετε οργανωμένο το contact list σας τουλάχιστον με Όνομα, Επώνυμο σε ελληνικά/αγγλικά, κλητική στα ελληνικά, φύλο. Θα θυμηθείτε το tip αυτό όταν φτιάξετε το πρώτο σας προσωποποιημένο newsletter / transactional email

Λογιστήριο

    • ΞΕΧΑΣΤΕ το Freshbooks και αντίστοιχες λύσεις όσο δεν είστε στην Αμερική, δεν έχετε την έδρα σας εκεί και κυρίως δεν έχετε τις περισσότερες αγορές σας από πελάτες εκεί. To ελληνικό λογιστικό σχέδιο είναι εξαιρετικά πολύπλοκο και αναλυτικό για ένα απλό spreadsheet. Αν τηρηθεί σωστά, οι πληροφορίες που θα σας δώσει είναι κυριολεκτικά ανεκτίμητες.  Αν δεν σας κάνει το SAP Business One, διαλέξτε ένα από τα δεκάδες λογιστικά προγράμματα που υπάρχουν, ρωτήστε τον λογιστή σας ή έναν γνώστη του αντικειμένου. Αν θέλετε, ρωτήστε κ εμάς όμως ΜΗΝ ΤΟ ΑΦΗΣΕΤΕ ΣΤΗΝ ΤΥΧΗ, ούτε σε ένα spreadsheet.

Πληρωμές

    • Όσο υπάρχουν τα capital controls και τα έσοδα μας είναι από Ελληνικές εταιρείες ή κατοίκους της Ελλάδας, το Paypal στην ουσία είναι απλά υποστηρικτικό εργαλείο. Το ίδιο και το Stripe, άσχετα με το πρόγραμμα Atlas που μας προσφέρει έδρα στο Delaware (αν είμαστε τυχεροί). Όσο έχουμε ελληνικό ΑΦΜ και τα έσοδα μας προέρχονται κατά κανόνα από Ελλάδα, επιλέγουμε εγχώρια προϊόντα τραπεζικής όπως το MyBank της Εθνικής Τράπεζας και το Viva Wallet από την Viva.

Όπως αναφέραμε στην αρχή, αυτές είναι οι δικές μας προτάσεις για τα απαραίτητα εργαλεία που χρειάζεται ένα startup στο ξεκινήμα του.

Έχουμε ξεχάσει κάτι; Πείτε μας στα σχόλια.

 

Summary
Τα πρώτα εργαλεία για ένα (ελληνικό) startup
Article Name
Τα πρώτα εργαλεία για ένα (ελληνικό) startup
Description
Τα πρώτα εργαλεία που χρειάζεται ένα startup στην Ελλάδα για να λειτουργήσει, χωρισμένα σε 7 κατηγορίες με παραδείγματα και σημειώσεις.
Author
Publisher Name
Niriis S.A.
Publisher Logo

Comments are closed.